måndag 6 januari 2014

Två grymma barnböcker

För att återgå till ordningen så tänkte jag fortsätta recensera julklappar jag gav bort nu i  december (tidigare avsnitt: Vadå feminist? och Egalias döttrar). Som någon kanske vet så har jag ett par småkusiner som jag gillar att indoktrinera för fullt. Tyvärr firade bara hälften av dem jul här hos oss men de som var här fick desto bättre paket! Två grymma böcker till två grymma ungar helt enkelt.

Den första heter Flickornas historia och är skriven av Kristina Lindström. Vilka är det egentligen som får bestämma hur historien skrivs? Vilka har det varit förr och vilka är det nu? Inte särskilt ofta är det barn, och ännu mer sällan är det flickor som får berätta om sina liv. I Lindströms bok visas en annan del av historien upp. Här är det unga flickor som berättar sina livshistorier, någon från stenåldern, någon från 1600-talet och någon från nutid. Detta är en bok som lyfter fram en helt annan sida än den vi är vana vid att se Sveriges historia från och det är ju något som verkligen behövs för att vi ska få fram smarta och tänkande små individer som senare i livet kan hjälpa till och göra världen bättre!


Den andra boken heter Cykla, panta och rädda en isbjörn och är skriven av Jörn Spolander. Varför är det alltid vuxna som ska göra allt? Varför kan inte barnen hjälpa till och göra världen bättre? Och måste det vara tråkigt att göra något bra? Den här boken är fylld av bra och roliga tips för hur en som barn (eller barnslig) kan göra för att påverka vår miljö till det bättre. Jag tycker sådana här faktaböcker tenderar att vara astråkiga och väldigt långsamma men jag fastnade verkligen för denna, nästan till och med på den nivån att jag skulle vilja ge bort den till mina kompisar också... Lite mer eftertanke och analys på miljöområdet tror jag alla skulle må bra av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar