tisdag 15 november 2011

YEAH!!!! ♪♫


idag tänkte jag att ni skulle få veta lite om mitt musikintresse och sådär. dagens lektioner bestod nämligen av: ensemble, kör, blås+stråkorkester och stämrep, och när jag kom hem hade jag fått nya noter på posten (IIIIIH!!!!!!!!!!!!!okej pinsamt många utropstecken.)
så här är det alltså. jag spelar kontrabas. det är mitt huvudinstrument, och på lektionstid spelar jag det drygt sex timmar i veckan. jag har spelat det sen jag var åtta dvs i nio år och det är mitt bästa. min kontrabas är min baby. jag spelar också trummor, oboe, gitarr och piano.

klassisk musik är min bästa musik, till och med före håkan hellström! det är inte mycket som slår julkonserten av corelli eller dvoraks stråkserenad i e-dur... (stråkserenaden är i tre satser, så det är olika länkar på varje ord. tips!) det bästa med klassisk musik är såklart att spela den, det vet alla som testat, och när man spelar musik tror jag att man får större förståelse för att kunna lyssna på den. det blir liksom lättare att lyssna om man känner igen det, vilket man lär sig att göra ganska snabbt. dessutom är det så häftigt med klassiskt, just det här med att man uttrycker väldigt mycket känslor utan att använda ord. det är det häftigaste! att se någon bli berörd av något man spelar, den känslan går inte att beskriva...
därför är det så tråkigt när folk reagerar som här uppe, när folk tror att klassiskt är vad som helst utan elgitarr, eller bara något som hårdtränade asiatiska barn spelar. klassisk musik är så mycket mer! ge det en chans hörni bejbisar.

här kommer några olika playlists med klassisk musik i. lyssna lite vetja.
stråklandslaget 2011
blåslandslaget 2011
stråkensemblen 2011
klassiskt darling


OCH ÅH JAG HÖLL JU PÅ ATT GLÖMMA; FILMMUSIKEN TILL FINDING NEVERLAND.
ALLTSÅ. DEN ÄR BÄSTBÄSTBÄST.

2 kommentarer:

  1. Det finns inte mycket som slår Corelli. Förklädd Gud av Lars-Erik Larsson är inte heller så tokig, eller Bach Matteuspassionen eller dubbelkonserten för två fioler eller..... Det finns så mycket bra!! Jag kommer och lyssnar på er på lucia i St Nikolai, den konserten kan man ju bara inte missa dock tror jag att det kommer att kännas konstigt att inte vara med och spela men samtidigt ska det bli roligt att få lyssna efter 4 år (tror jag) i orkestern. /kram malin

    SvaraRadera
  2. Majse - har du läst "Det här är allt - Cordelia Kenns kuddbok"? Förf. Aidan Chambers. Översättare: Petit moi. Jag tror du skulle gilla bitarna om Cordelias musikintresse, om inte annat. (Den är på 848 sidor, och jag gillar absolut inte alla ... Men många är bra!)

    SvaraRadera