lördag 8 januari 2011

i heart paris


 paris. den första delen i en trilogi om mina två favoritstäder.

jag hade gått omkring hela dagen i jakt på det perfekta cafét, ett med uteservering med utsikt över eiffeltornet, svarthåriga servitriser med rött läppstift, starkt kaffe och macarons i alla regnbågens färger. hela dagen hade jag gått omkring när jag fick ett telefonsamtal. det var du som ringde och ville ses. vi hade inte träffats sen skolan slutade och aldrig pratat om vad vi ville med varandra. men nu ville du tydligen ses, och vem var jag att säga nej till dig? så jag berättade om min jakt på caféperfektion och du sa att vi kunde mötas vid din lägenhet för där fanns tydligen något jag kunde tycka om. när jag kom dit stod du där och väntade med en blårandig tröja och basker. alltid basker. som om du egentligen var en återfödd parisian i en medelsvensk kropp. du passade in så himla bra. vi kramades och mitt huvud passade fortfarande in som ett pussel bredvid ditt nyckelben. du viskade hej sådär basvibrerande lågt i mitt öra och jag kramade dig tillbaka, hårt men ändå mjukt. vi delade på en mintgrön sobranie och jag glömde mitt letande efter det där cafét. det skulle nog lösa sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar