onsdag 8 september 2010

"kom ihåg det pojkar. det är en männens värld."


the stoning of soraya m är en film som utspelar sig i iran.en fransk journalist kommer till en liten by och träffar en kvinna som byäldsten och mullan förklarar vara galen. hon berättar historian om soraya för journalisten, historian om en kvinna som levde sitt liv efter vad männen ville, som lydde när de sa till henne, men som vägrade acceptera skilsmässa utan något som helst underhåll eller möjlighet att försörja sig själv och sina döttrar. hennes söner har vänts emot henne, och vill inte veta av henne.


det är få saker jag vill ha så mycket som ett mångkulturellt sverige. möjligtvis fred på jorden, men inte mycket annat, och jag är stark motståndare till sverigedemokraterna men när jag ser filmer som the stoning of soraya m vill jag bara gråta och säga nej-stopp-va-fan-är-ni-dumma-i-huvudet-vi-lever-för-i-helvete-på-TVÅTUSENTALET, hur kan sånt här fortfarande existera? 
jag vill inte leva i ett samhälle där människor tycker att stening av människor är rätt, jag vill inte leva i ett samhälle där en man utan heder lyckas sprida rykten om sin fru så att hon avrättas och dör oskyldig, utan en chans att försvara sig, i ett samhälle där man inte alltid är oskyldig tills motsatsen bevisas (om man är kvinna).
jag vill leva i ett jämställt samhälle utan avrättningar, utan stening, utan idiotiska tolkningar av en helig skrift, jag vill leva i ett fritt samhälle där alla har rätt till sitt liv, oavsett etnisk tillhörighet, kön eller ålder.
jag är för invandring, för att människor ska kunna leva i sverige om de vill men jag är emot att allt sverige står för förändras. åker vi till iran, anpassar vi oss. vi klär oss i slöja, burka, som ett tecken på respekt. därför tycker jag att man bör anpassas till ett "svenskt" liv om man kommer till sverige.

och det värsta är inte att stening förekommer och existerar.
det värsta är att människor faktiskt tycker att det är rätt.

1 kommentar: