tisdag 2 oktober 2012

det var väl ett jävla tjat om genusperspektiv

Okej så vi hade estetisk verksamhet en dag i skolan. Är det inte lite ironiskt att vi som har sökt, kommit in och nu pluggar vårt tredje år musik ska läsa detta ämne men inte grundskole-elever? Men ja, det är en annan diskussion. På den här estetiska verksamheten har vi fått en uppgift att tolka kvinnliga låtskrivare vilket skapade vilda diskussioner om: VAD ÄR GENUS, VEM ÄR GENUS VEM ÄR HEN, VAD ÄR HEN, KAN EN HON VARA EN HAN, KAN EN KVINNA VARA EN MAN osv. En mening etsade sig fast i min hjärna, sagd av en väldigt klok trummis och det var som följer:
"Det känns som att skolan fokuserar på genus på fel sätt. Att vi bara lyfter fram kvinnor i varenda ämne."
Först blev jag lite förbannad (som den argbigga jag är) men sen började jag tänka. Det är klart att vi måste lyfta fram kvinnorna som fanns och som skapade fantastiska saker, men borde vi inte också prata om varför det inte är en självklarhet att kvinnor nämns? Varför kvinnorna gömdes bakom män och varför ingen gjorde något åt det? För det känner jag är det viktigaste med genus. Att skapa en förståelse, precis som vi hela tiden vill göra med t ex andra världskriget, för att det inte ska hända igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar