torsdag 23 januari 2014

Om fittor.

Igår satt jag och en kompis i ett övningsrum och snackade (jaaaa vi hade övat och tog en paus, jag vet att övningsrum är till för att öva i........) när vi plötsligt fick upp ögonen för whiteboardtavlan i rummet och såg en massa kukar? SÅ konstigt tyckte vi, suddade ut dem och ritade en fitta istället. När vi gjorde detta sa min kompis "hur ritar en ens en fitta??", och det fick mig att tänka på en händelse från när jag gick i typ... sjuan, och en av mina kompisar satt och ritade penisar överallt i skolan. De såg ut ungefär såhär:


(obs ja alltid vit hud)
Men en dag föll det sig så att någon sa till henom att rita en fitta och vi tyckte alla att det genast blev mer spännande, hur skulle hen rita en fitta liksom? Alla vet ju hur en ritar en kuk men en fitta?!?! kaos. Bilden såg iallafall ut såhär:

Och vi med fittor ba öh va? är det såhär jag ser ut?!?!? är mitt kön en rund ring med ett streck igenom? vad i hela friden?

Jag kan väl inte direkt påstå att jag är ens det minsta biologi/anatomi-intresserad, men vissa saker vill och behöver en ju veta, och hur ens kropp ser ut är helt klart en relevant sådan sak. Att efter åtta år i svensk grundskola inte veta hur en fitta ser ut är ju bara absurt, speciellt med tanke på den stora detaljkunskapen som fanns kring kuken. Jag tänker att osynliggörandet av fittor på detta sättet bidrar till t ex en rädsla att prata om sitt kön. En studie från 2004 visar på att var femte svensk kvinna mellan 20 och 29 år har haft långvariga och svåra samlagssmärtor någon period i livet, och det känns inte som att det ens förvånar mig? Det finns en väldig tabu kring att prata om att en har problem med sin fitta, trots att det är så otroligt många som drabbas. Att detta inte är något som inte diskuteras alls är för mig helt oförståeligt! Eller har jag bara läst på på fel ställen? Jag hoppas att förändring är på gång, att vi någon gång kommer förbättra biologi/sexualkunskapsundervisningen, att vi någon gång kan komma överens om att låta fitta och kuk och allt däremellan vara lika mycket värda och framförallt värda lika mycket kunskap,  att vi någon gång kommer låta oss med fitta få veta hur vårt kön ser ut och fungerar istället för att osynliggöra eller sexualisera det. För det är inte okej att det är såhär. Det är inte något som är på skoj, det är inte något som handlar om en individs okunskap och det är framförallt inte något som är oviktigt. Det är en högst relevant fråga som bör tas på allvar istället för att skjutas undan ut i ingenstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar