onsdag 1 januari 2014

Rape jokes are not funny!

https://www.etsy.com/se-en/shop/TheGirlCollective?ref=l2-shopheader-name

Hamnade i debatt med en snubbe för ett par dagar sen på Facebook ang våldtäktsskämt. Det inleddes med en kommentar om ett sk rapeface varpå jag svarade att rape jokes are not funny. Responsen till detta blev att kommentaren var gammal och att jag skulle bry mig om bättre saker. Att jag var en drama queen.
Jag blir aldrig så provocerad som när jag ger simpel kritik till någon och hen svarar med löjliga personangrepp. Tycker detta känns som en typisk snubbig grej, för snubbar vet ju alltid bäst...

Våldtäktsskämt och ignorans kring detta är verkligen något av det värsta jag vet. Själva skämtet kan ju vara harmlöst och ogenomtänkt men att sedan skjuta ifrån sig kritik och inte vilja ta sitt ansvar är så långt ifrån okej det bara kan bli. Det känns liksom orimligt att folk inte fattar hur skämt om våldtäkt normaliserar och i förlängningen accepterar våldtäkter. Vi har sett oräkneliga fall där offret inte blir trott, där hens sanning ifrågasätts eller där förövaren går fri utan några problem i sitt vidare liv. Det är väl inget förvånande där med tanke på våldtäktskulturen vi lever i men vi måste försöka förändra det nu. Rape jokes are not funny, för våldtäkt är inget att skratta åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar