söndag 9 februari 2014

#femagenda - om preventivmedel

Veckans tema på #femagenda har varit att skriva om sjukvården och huruvida alla får samma bemötande inom den. Lägligt nog kom denna nyheten den fjärde februari och visade tydligt på hur fast vi är i de gamla könsrollerna att kvinnor är mer känsliga och bättre på att hand om andra, och att män inte är kapabla till att se efter sitt eget barn. Alla ni snubbar som läser detta, är det inte sjukt tråkigt att ses som känslomässigt handikappade? När ska ni tröttna och göra uppror mot könsroller med feminismen? Häng på bara, det blir roligare!

Men det var en liten parentes, jag tänkte idag skriva om ...........*~drum roll~*........... PREVENTIVMEDEL, och lite närmare bestämt p-piller, något som verkligen är ett klart tecken på ojämställdheten mellan kön i hälsofrågan. Jag har käkat p-piller sen jag var nyss fyllda femton, har hållt mig till samma märke sen dess och de har alltid funkat bra, och jag har liksom nästan alltid tänkt att det var en självklarhet att en tar p-piller och att de funkar så när jag fick höra om hormoner och skit som påverkar kroppen blev jag nästan i chock. Varför ska vi tvingas hålla på med sånt här om det får oss att må sämre, tänkte jag, och det tycker jag fortfarande är himla ologiskt efter att jag läste det här (1, 2, 3). Här finns det alltså preventivmedel för män, utan biverkningar, som inte produceras för att de är just det - till för män. Istället för att producera och introducera detta till marknaden väljer företag alltså att "låta det fortsätta som det alltid har varit". Tråkigt med trångsynthet, och framförallt när det skadar så många som p-piller faktiskt gör.

Jag tror och hoppas att det en gång kommer finnas preventivmedel för alla som behöver det, utan biverkningar för någon, men ibland blir en ju tveksam. Om de redan finns men inte distribueras ut, hur ska vi då kunna använda dem? Nej just det, det kan vi inte. SNUBBAR! Har ni omslutande sex - visa att ni vill ha preventivmedel. Tryck på apotek och läkare, skriv artiklar eller blogginlägg och visa att ni vill göra en förändring!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar