tisdag 11 februari 2014

Gemzöe - Feminism

”Den feministiska utopin måste syfta till att skapa ickeförtryckande former för tillfredsställandet av de mänskliga behov som kvinnor haft till uppgift att tillgodose.”

Jag är med på Feministbibliotekets läsutmaning Klassiska Kvinnor, och igår läste jag ut Gemzöes bok Feminism, en ganska akademisk bok som tar upp olika inriktningar inom feminismen, förklarar dem och ställer dem mot varandra. Den tar upp patriarkatet och förklarar det, pratar om vit feminism och om hur vi måste inkludera alla systrar i systerskapet och en massa andra saker. Jag lärde mig jättemycket, men boken kräver mycket fokus från läsaren. Det går inte att skumläsa Feminism, det krävs intresse och fokus men jag tycker att många av er borde läsa den då den är väldigt intressant och vi måste föra vår feminism framåt genom att vara bildade och ha belägg för vår fakta och världsbild. Det är precis vad den här boken ger oss.

”Grundbulten i den kritik feminismen framför av traditionell vetenskap är att det som där framställs som något som gäller alla människor i själva verket handlar endast om män. Det som vetenskapen kallar en universell sanning kritiserar feminismen för att vara en sanning formulerad av, om och för män.”

Trots att boken bara är dryga tvåhundra sidor lång tycker jag att den på ett djupt, smart och roligt sätt går igenom vår moderna feminism och de olika sätt en kan vara feminist på. Att den minsta lilla gemensamma grund vi tillsammans står på helt enkelt handlar om att kvinnor är underordnade män och att detta förhållande bör ändras. På tvåhundra sidor lyckas Gemzöe beskriva så otroligt mycket av vad feminism är och vad den behöver vara för att vi ska nå våra mål med världen och samhället. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar