söndag 21 december 2014

SERIER SOM FINNS ATT KOLLA PÅ PÅ NÄTET

Ni vet hur vissa älskar chips, vissa älskar hundar och vissa älskar balett? Jag älskar tvserier. Alltså det är typ mitt liv. Jag kollar på tvserier när jag snoozar, lagar mat, ska sova, sminkar mig och jag tycker typ att det är lite jobbigt att inte kunna ta med datorn in till duschen för att kolla tvserier... Detta leder såklart till att jag har ett stort bibliotek av serier som jag har följt slaviskt och älskat, och här kommer första delen av ett par stycken i serien: SERIER SOM FINNS ATT KOLLA PÅ PÅ NÄTET. Here goes.


Transparent
10 avsnitt (en säsong), 30 min.
IMDB-betyg: 8.1/10
Mitt betyg: 7

Transparent (japp ordlek) är en serie om en familj med frånskilda föräldrar och tre vuxna barn. Den kretsar kring att pappan (Mort/Maura) "kommer ut" för barnen som transkvinna, och därefter börjar alla typ reflektera kring sina liv. Jag hade verkligen orimligt höga förväntningar på denna serien och det gjorde nog att betyget sänktes lite från vad det kunde ha varit, men jag tyckte ändå den var väldigt bra. Den känns liksom äkta, framförallt i hur karaktärerna porträtteras. Jag gillar egentligen ingen av personerna i serien och jag tror att det som gör att en gillar den. De känns så äkta. De är fett awkward, de gör misstag, de vet inte riktigt vad de ska säga ibland och de är som riktiga människor helt enkelt. Jag gillar också såklart att transpersoner äntligen tillåts synas i den här typen av medie. Huvudskådespelaren(?) själv är inte trans, men många skådisar, statister och personer från produktionen är det. Samtidigt blir jag fett deppig av att se Transparent då jag påminns om hur cisnormativ världen och jag själv är - förhoppningsvis leder väl detta ändå till eftertanke och förbättring... Helt klart sevärd!


Faking it
18 avsnitt (uppdelat i två säsonger), 20 min.
IMDB-betyg: 7.8/10
Mitt betyg: 7
Faking it är en serie (producerad av MTV, wtf???) som handlar om två bästa kompisar som går på någon sorts alternativ high school där det är coolt att vara annorlunda, typ. De är ganska "normala" och bestämmer sig därför för att låtsas att de är ihop. Detta leder (såklart) till att nya relationer skapas och skadas och en massa grejer händer. Jag tyckte denna serien var rätt kul, det är alltid nice att se andra relationer och personer än de som vanligtvis syns i media (jag vinkar till er vita kränkta män), och även om den ibland är lite knäpp och fördomsfull så är den ganska rolig. Lite som att kolla på Mean Girls, typ. Chill och ganska kul.


Grey's Anatomy
228 avsnitt (uppdelat i elva säsonger), 40 min.
IMDB-betyg: 7.7/10
Mitt betyg: 8

Alltså jag kommer ju för det första att få stryk av Mathilda för att jag inte sätter ett högre betyg än 8 på Grey's...... MEN alltså den som missat Grey's har ju faktiskt missat något på riktigt. Det är en jävligt bra serie och jag kollade alla 228 avsnitt som finns ute nu (waaah nästa kommer 29/1, längtar redan) på typ... kanske en och en halv månad? Kanske två? I vilket fall så är den grym, trots att folk dör och blir sjuka och är otrogna så flyter det liksom på helt naturligt. Nu glömde jag förklara vad den handlar om: ett gäng läkare på ett sjukhus i USA. Visst låter det kul? Spendera gärna hela julen med att kolla igenom dessa elva säsonger så kan vi utvärdera i smågrupper på trettondagen.

ok de va dagens tips dagens tips



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar